Wordle یک بازی حدس کلمهای آنلاین است که در سال 2021 توسط جاش واردل، مهندس نرمافزار، طراحی شد. این بازی به سرعت محبوبیت پیدا کرد و در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر جهان به طور روزانه آن را انجام میدهند؛اگر شما هم مایل به انجام این بازی جذاب هستید میتوانید از سایت آریاپی با خرید گیفت کارت تجربه ای بی نظیر را ازاین بازی کسب کنید.
هجوم Wordleهای تقلبی، موجبات حذف آنها را فراهم کرد!
نیویورکتایمز، مالک بازی محبوب Wordle، در حال حذف انبوه بازیهای کپیبرداری شده از Wordle است که قوانین کپیرایت را نقض کردهاند.گزارش 404 مدیا نشان میدهد که این روزنامه پس از خرید Wordle در سال 2022، شکایتهای متعددی را علیه کلونهای این بازی در گیتهاب به دلیل نقض مالکیت معنوی Wordle و استفاده از طراحی آن (شامل جدول 5×6 و رنگهای خاکستری، زرد و سبز) مطرح کرده است.
ابعاد این چالش:
- موج گسترده بازیهای مشابه: تاکنون، بیش از 100 بازی کپیشده از Wordle شناسایی شدهاند که بسیاری از آنها در گیتهاب منتشر شدهاند.
- دلایل حذف: نیویورکتایمز مدعی است که این بازیها قوانین کپیرایت را نقض کردهاند و بدون اجازه از نام تجاری و طراحی Wordle استفاده میکنند.
- نارضایتیها: برخی از توسعهدهندگان بازیهای الهام گرفته از Wordle از این اقدام نیویورکتایمز ناراضی هستند و معتقدند که این بازیها به نوعی تبلیغ برای Wordle محسوب میشوند.
- عواقب احتمالی: حذف این بازیها میتواند بر تنوع بازیهای کلمهای آنلاین و همچنین بر جامعه طرفداران Wordle تأثیر منفی بگذارد.
نمونههایی از حذفها: - در ماه ژانویه (دی و بهمن)، دو درخواست حذف برای نسخههای غیررسمی کرهای و بوسنیایی از بازی Wordle که در گیتهاب منتشر شده بودند صادر شد.
- در هفتههای اخیر نیز درخواستهای دیگری برای نسخههای کپیشدهای موسوم به Wirdle و Reactle ارسال شده است.
- Reactle که حدود 1900 بار کپی شده بود، به طور کامل از گیتهاب حذف شد.واکنشها:
- واکرفوس، کدنویس Reactle، ضمن حذف بازی از گیتهاب گفته است که نمیخواهد وارد جنگ قانونی با تایمز شود.
- نیویورکتایمز در بیانیهای اعلام کرده که هیچ مشکلی با افرادی که بازیهای مشابه Wordle میسازند، ندارد؛ اما به شرطی که کپیرایت نام تجاری و طراحی این بازی را رعایت کنند.
تایمز میگوید: «یکی از کاربران گیتهاب پروژهی کلون Wordle را نوشته بود و به دیگران آموزش میداد که نسخهی مشابه آن را که ناقض حق تکثیر است، ایجاد کنند.»
انتقادات به Wordle:
- خود بازی Wordle بهدلیل شباهتهای زیادی که با مسابقهی تلویزیونی دهه 1980به نام Lingo دارد، مورد انتقاد قرار گرفته است.
- در این برنامه، بازیکنان باید کلمات پنج حرفی را حدس بزنند و ترکیب رنگ حروف با نزدیک شدن به کلمهی درست تغییر میکند.
تفاوت الهامگیری و کپیبرداری:
- الهامگیری از یک بازی به معنای استفاده از ایدههای آن بازی برای خلق یک بازی جدید و منحصر به فرد است.
- کپیبرداری به معنای استفاده مستقیم از عناصر و ایدههای یک بازی بدون هیچ گونه تغییر یا نوآوری است.
با توجه به این اطلاعات، به نظر میرسد که نیویورکتایمز در حال اتخاذ رویکردی سختگیرانه در قبال بازیهای کپیبرداری شده از Wordle است. این موضوع میتواند به نفع خلاقیت و نوآوری در صنعت بازیهای آنلاین باشد.