رسانه WIRED به تازگی گزارشی منتشر کرده است که تاثیر هوش مصنوعی در صنعت بازیهای ویدیویی را بررسی میکند. این گزارش نشان میدهد که شرکتهای بزرگی مانند Riot Games و اکتیویژن بلیزارد، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را با آثار هنرمندان خود ترکیب کرده و به فروش میرسانند. این رویکرد جدید در صنعت بازیهای ویدیویی سوالات زیادی را در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر فرآیندهای خلاقانه و آینده این صنعت مطرح کرده است.
شروع استفاده از هوش مصنوعی در اکتیویژن بلیزارد
بر اساس گزارش WIRED، اکتیویژن بلیزارد در اوایل سال 2023 فرآیند استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای خود را آغاز کرده است. این شرکت در ژوئیه همان سال دسترسی کارمندان خود به GPT-3.5، یکی از پیشرفتهترین مدلهای زبان هوش مصنوعی، را تضمین کرد. این ابزارها به کارمندان اکتیویژن بلیزارد این امکان را میدهند که طرحهای مفهومی و تصاویر بازاریابی را با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کنند.
استفاده از هوش مصنوعی در بازی Modern Warfare 3
با این حال، استفاده از هوش مصنوعی توسط اکتیویژن بلیزارد به همین جا ختم نشده است. بر اساس گزارشهای موجود، این شرکت از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ایجاد آیتمهای تزئینی در بازی Modern Warfare 3 نیز استفاده کرده است. یکی از این آیتمها که توسط هوش مصنوعی طراحی شده و در فروشگاه بازی به فروش رسیده، باندل “Yokai’s Wrath” است. این بسته در دسامبر 2023 با قیمت 1500 CP (تقریباً معادل 15 دلار) عرضه شده و شامل اسکین اپراتور، بلوپرینت سلاح، برچسب سلاح، صفحه بارگیری و موارد دیگر بوده است.
واکنشها و تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد آیتمهای بازی واکنشهای متفاوتی را به همراه داشته است. برخی از طرفداران بازیها و هنرمندان نگران هستند که استفاده گسترده از هوش مصنوعی ممکن است به کاهش فرصتهای شغلی برای هنرمندان و کاهش کیفیت کارهای خلاقانه منجر شود. این نگرانیها پس از اخراج حدود 1900 کارمند اکتیویژن بلیزارد و ایکسباکس در یک ماه پس از انتشار باندل “Yokai’s Wrath” بیشتر شد. به گفته یکی از کارمندان اکتیویژن بلیزارد به WIRED، هنرمندان باقیمانده نیز مجبور شدهاند از هوش مصنوعی در کارهای خود استفاده کنند.
نتیجهگیری
استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازیهای ویدیویی میتواند فرصتها و چالشهای جدیدی را به همراه داشته باشد. در حالی که این تکنولوژی میتواند فرآیندهای خلاقانه را تسریع کند و به ایجاد محتوای متنوعتر کمک کند، نگرانیهایی نیز در مورد تاثیرات منفی آن بر فرصتهای شغلی و کیفیت آثار هنری وجود دارد. آینده این روند به چگونگی استفاده شرکتها از هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر هنرمندان و بازیکنان بستگی دارد.