مانند سال گذشته، سونی در Gamescom شرکت نخواهد کرد. این کمپانی ژاپنی به مجله صنعت آلمان Gameswirtschaft اعلام کرد که «در حال حاضر» هیچ برنامهای برای نمایشگاه در Gamescom 2024 ندارد. برای بسیاری از طرفداران، این موضوع اتفاق چندان جدیدی نیست. آخرین حضور این شرکت در نمایشگاه تجاری سالانه به سال ۲۰۱۹ برمیگردد. پس از همهگیری کرونا، سونی به نمایشهای آنلاین روی آورد و از حضور در نمایشگاههای حضوری فاصله گرفت. با این حال، این بدان معنا نیست که بازیهای این کمپانی در طول مراسم افتتاحیه گیمزکام حضور نداشته باشند. شما می توانید با خرید گیفت کارت در بازی های مختلف آیتم های مربوطه را خریداری کنید.
تاریخچه حضور سونی در Gamescom
سونی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکتهای صنعت بازیهای ویدیویی است. حضور این شرکت در نمایشگاههایی مانند Gamescom همواره مورد توجه طرفداران و رسانهها بوده است. آخرین حضور سونی در Gamescom در سال ۲۰۱۹ بود، جایی که این شرکت بازیها و محصولات جدید خود را به نمایش گذاشت. اما با شیوع جهانی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، بسیاری از نمایشگاهها و رویدادهای حضوری لغو شدند یا به صورت آنلاین برگزار شدند. سونی نیز از این قاعده مستثنی نبود و تصمیم گرفت تمرکز خود را بر روی نمایشهای آنلاین بگذارد.
دلایل عدم حضور سونی در Gamescom 2024
سونی اعلام کرده است که «در حال حاضر» هیچ برنامهای برای حضور در Gamescom 2024 ندارد. این تصمیم میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اول از همه، نمایشهای آنلاین به شرکتها این امکان را میدهند که بدون نیاز به هزینههای بالا برای حضور در نمایشگاههای حضوری، محصولات خود را به مخاطبان جهانی معرفی کنند. این نوع نمایشها همچنین انعطاف بیشتری برای برنامهریزی و اجرا دارند.
دومین دلیل ممکن است به برنامههای داخلی سونی و اولویتهای تجاری آن مربوط باشد. این شرکت ممکن است تصمیم گرفته باشد منابع خود را برای توسعه و بهبود محصولات جدید یا ارتقاء خدمات موجود متمرکز کند. همچنین، سونی ممکن است به دنبال استراتژیهای بازاریابی جدید باشد که نیازی به حضور در نمایشگاههای بزرگ ندارند.
بازاریابی بازیهای جدید در دوران غیبت
با اینکه سونی در Gamescom 2024 حضور نخواهد داشت، این بدان معنا نیست که بازیهای جدید این شرکت از تبلیغات و بازاریابی محروم خواهند ماند. انتشار بازی Concord در ۲۳ آگوست و Astro Bot در ۶ سپتامبر، فرصتی عالی برای بازاریابی هر دو نسخه خواهد بود. سونی میتواند از طریق نمایشهای آنلاین، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، و همکاری با یوتیوبرها و استریمرهای معروف، به تبلیغ این بازیها بپردازد.
در حالی که سونی تصمیم به عدم حضور در Gamescom 2024 گرفته است، تنها ناشر دیگری که تایید شده در گیمزکام حضور نخواهد داشت نینتندو است. نینتندو نیز مانند سونی، به نمایشهای آنلاین روی آورده و از حضور در نمایشگاههای حضوری فاصله گرفته است. این تصمیمها نشاندهنده تغییری بزرگ در نحوه بازاریابی و تبلیغ محصولات در صنعت بازیهای ویدیویی است.
در مقابل، حضور THQ Nordic و Ubisoft در Gamescom تایید شده است. این دو شرکت به دنبال استفاده از فرصتهای حضوری برای تبلیغ و نمایش بازیهای جدید خود هستند. حضور در نمایشگاههای حضوری به این شرکتها این امکان را میدهد که به طور مستقیم با طرفداران و رسانهها در ارتباط باشند و بازخوردهای فوری دریافت کنند.
تحلیل و آیندهنگری
تصمیم سونی برای عدم حضور در Gamescom 2024 نشاندهنده تغییری در استراتژی بازاریابی این شرکت است. نمایشهای آنلاین و تبلیغات دیجیتال به شرکتها این امکان را میدهند که با هزینه کمتر و کارایی بیشتر، محصولات خود را به مخاطبان جهانی معرفی کنند. با توجه به پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از اینترنت، این نوع نمایشها ممکن است در آینده به استاندارد جدیدی برای صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل شوند.
با این حال، نمایشگاههای حضوری مانند Gamescom همچنان از اهمیت بالایی برخوردارند. این رویدادها فرصتی منحصر به فرد برای تعامل مستقیم با طرفداران، رسانهها و دیگر شرکتهای صنعت بازیهای ویدیویی فراهم میکنند. همچنین، نمایشگاههای حضوری فضایی برای تجربه مستقیم بازیها و محصولات جدید ایجاد میکنند که نمیتوان به راحتی در نمایشهای آنلاین به دست آورد.
تأثیر بر طرفداران و صنعت بازی
تصمیم سونی برای عدم حضور در Gamescom 2024 ممکن است برای برخی از طرفداران ناامیدکننده باشد. بسیاری از علاقهمندان به بازیهای ویدیویی منتظر دیدن بازیها و محصولات جدید سونی در این نمایشگاه بودند. با این حال، سونی همچنان به ارائه محتوای جذاب و معرفی بازیهای جدید از طریق کانالهای آنلاین ادامه خواهد داد.
برای صنعت بازیهای ویدیویی، تغییرات در استراتژی بازاریابی شرکتهای بزرگ میتواند تأثیرات مهمی داشته باشد. حضور یا عدم حضور شرکتهای بزرگ در نمایشگاههای حضوری میتواند بر روی تصمیمات دیگر شرکتها و نحوه برنامهریزی نمایشگاهها تأثیر بگذارد. همچنین، تغییر به سمت نمایشهای آنلاین میتواند فرصتهای جدیدی برای شرکتهای کوچکتر و مستقل ایجاد کند تا محصولات خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنند.
در نهایت، تصمیم سونی برای عدم حضور در Gamescom 2024 نشاندهنده تحولی در استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی در صنعت بازیهای ویدیویی است. با توجه به مزایای نمایشهای آنلاین و تبلیغات دیجیتال، این نوع نمایشها ممکن است در آینده به استاندارد جدیدی تبدیل شوند. با این حال، نمایشگاههای حضوری همچنان نقش مهمی در تعامل مستقیم با طرفداران و تجربه مستقیم بازیها ایفا میکنند. برای طرفداران سونی، این تصمیم ممکن است به معنای تجربهای متفاوت و جدید در نحوه معرفی بازیهای مورد علاقهشان باشد.